چشمه ی دمکش با ویزگی عجیب
 
فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان

 

هیچکس راز چشمه «دمکش» را نمی داند
استان گیلان پر از مکانهای تاریخی و طبیعی زیبا است. در این سرزمین کهن رازهایی نهفته است که هنوز بسیاری به علل آن پی نبرده اند.
 
حدود ۵ الي ۶ كيلومتري بخش چابكسر، در منطقه اي بسيار زيبا روستاي فكجور اوشيان واقع شده است. اين روستا از جنوب به سلسله جبال البرز، از شمال به روستاي كرات محله، از غرب به ميش سرا و از شرق به كبوتر آبكش ختم مي شود. براي رسيدن به اين روستا بايد از جاده اي بسيار زيبا با پيچ و خم زياد و انبوه درختان روبرو شويم. هوايي كاملاً ييلاقي و خنك در فصل تابستان هر  مسافري را به اين سمت مي كشاند.
آب این چشمه بر خلاف چشمه های معمولی قطع و وصل می شود . یعنی پس از چند مدتی که از جریان آب می گذرد یک توقف کامل چند ساعتی در جریان آب رخ می دهد وپس از آن جریان آب برقرار می شود . این چشمه که در نوع خود در گیلان منحصر به فرد می باشد در اوج آبدهی خود 574 لیتر در ثانیه آبدهی دارد . آب این چشمه قلیایی و دارای مقداری یون آهن می باشد.

لحظه خالی شدن چشمه

 از جمله آثار معروف وديدني اين روستا چشمه اي است كه از سالهاي بسيار دور به چشمه دمكش معروف بوده است . اين چشمه در زير درخت كهنسالي از گونه افرا واقع شده كه از داخل گودال بزرگي كه در زير آن وجود دارد، آب به صورت گردابي بيرون مي ريزد و آمدن آب چشمه دم به دم است يعني گاهي چند ساعت و حتي چند روز خشك است و آبي ندارد و گاهي هم چند روز به طور مستمر آب دارد .

سازمان آب با نصب دستگاه لیمونوگراف آب این چشمه را اندازه گیری کرده ، حداکثر ارتفاع آب در اوج آبدهی 80 سانتیمتر می باشد. نسيم خنكي كه هميشه قبل از آمدن آب چشمه مي وزد از ويژگيهاي جالبي است كه مردم از آن ياد می كنند قبل از اينكه آب بالابيايد دو نسيم خنك در فاصله چنددقيقه می وزد كه اهالي متوجه بالاآمدن آب مي شوند .

لحظه پر شدن چشمه

از نكات جالب ديگري كه در اين منطقه وجود دارد اين است كه حدوداً ۴۰ متر بالاتر از اين چشمه، چشمه اي ديگر وجود دارد كه به صورت طبيعي و ممتد آب مي دهد. به گفته اهالي محل گاهي ۴۸ ساعت هم آبي در چشمه دمكش ديده نمي شود ولي گاهي در يك روز ۵ الي ۶ بار آب چشمه بالا آمده و دوباره خشك مي شود و اين بالاآمدن آب گاهي ۶۰ اينچ آب به ارمغان مي آورد. اين چشمه در ملكي خصوصي متعلق به خانواده مهد وي است كه اجازه ديدن اين چشمه و باغ را به عموم داده است.

 مسافران زيادي روزانه به اين منطقه مراجعه مي كنند. برخي از مردم گاهي ساعتها در جلوي چشمه در انتظار ديدن لحظه بالاآمدن آب مي نشينند تا از اين آب كه مردم محل آن را مقدس مي دانند كمي به دست و صورتشان بزنند و يا كمي بنوشند.
به گفته اهالي محل قبلاً كارشناساني به اين محل آمدند و آب چشمه را آزمايش كردند. بعد از آزمايشات متوجه اين موضوع شدند كه آب چشمه از لحاظ املاح در وضعيت مناسبي است و براي درمان بيماريهاي كليوي مؤثر است.

روستاي فكجور داراي ۳۰ الي ۴۰ خانوار زحمتكش و خونگرم و مهمان نواز است كه به كشاورزي مشغولند و عمده محصول آنان مركبات است، که در مقابل سرما مقاوم است.همچنین میوه ای به نام کونگفوآ در این منطقه کشت می شود که به صورت خام وبا پوست مصرف می شود.

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 333
بازدید کل : 1436499
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1